donderdag 4 augustus 2016

Miet en Griet 49

Join our freedom

Twan Zeemeeuw, de gevederde vriend van de zusters Zandvlo landt aan de voet van de vuurtoren in Egmond aan Zee. Luid snaterend trekt hij de aandacht van Miet en Griet, die nog zitten bij te komen van de ondergang van de Pokémon.

‘Ik kom jullie ophalen voor een uitstapje naar Amsterdam, het is daar al dagen groot feest,
echt iets voor jullie om mee te maken. De hele stad kleurt roze.’

Griet, die de uitzending van omroep Max heeft gezien waarin Geer en Goor met in roze geklede hoogbejaarden door de grachten varen, bouwt meteen reserves in.
 ‘Je bedoelt het feest van homo’s en lesbo’s. Wat moeten wij daar, wij zijn toch niet van dat genre?

Miet is er als de kippen bij met tegengas. ‘Wat maakt dat uit wij zijn van hetzelfde geslacht en wonen samen. Oké, wij zijn zussen, maar daarom is het nog wel leuk een dergelijk feest mee te maken. Stel je eens voor, varen door de Amsterdamse grachten, een huwelijksvoltrekking meemaken in het Vondelpark, straatfeest op de Zeedijk.’

‘Ook dat nog, niet de roze, maar de rosse buurt. Jij haalt meteen alles uit de kast.’

‘Precies dat is nou net wat die mensen doen, uit de kast komen en gelijk hebben ze.
Stoppen met de bekrompenheid van wat wel en niet kan. Vier de vrijheid, dat zouden meer mensen moeten doen.’

‘Miet, je denkt toch niet dat ik schaars gekleed op zo’n boot meevaar. Bij de gedachte alleen al stijgt het schaamrood me naar de kaken.’

‘Wie zegt dat jij schaars gekleed of in een leren broekje op een boot moet staan. Doe voor mijn part een winterjas aan, maar zie nou eens ergens de lol van. Krijgen we eindelijk de kans weer eens buiten de Egmondse grenzen te gaan, kom jij met bezwaren.
Twan gaat mee, dus kun je de feestelijkheden vanaf grote hoogte zien, je hoeft je niet in het feestgedruis te storten. Hoewel ik in mijn roze glitterpakje graag mee zou doen aan de Gaypride.’

‘Meedoen aan de Gaypride, voel jij je wel helemaal lekker. Twan zeg jij er eens wat van.
Jij komt hier aanvliegen met een onzinnig voorstel en mijn zus verliest meteen haar zelfbeheersing. Dat zij meedoet aan de Gaypride zal toch je bedoeling niet zijn.’

‘Waarom niet? Als ze dat graag wil, breng ik haar met plezier op de goeie plek, misschien strijk ikzelf ook wel een tijdje op zo’n boot neer. Waarom zouden jullie in aflevering 50 niet een feestje vieren, het is een mijlpaal in jullie bestaan. Je kunt hier blijven en een zandgebakje tot je nemen, maar verslag doen van een groot feest is vele malen leuker.’

Een jubileum … die boodschap moet landen bij de dames, ze zijn er stil van. Heeft hun biograaf van 50 avonturen verslag gedaan?

‘Ik dacht wel dat jullie dat zou ontgaan. Zandvlooien zijn geen haar beter dan de mensen die ze jaarlijks naar het stadhuis lokken om ze een lintje op te spelden.
Griet zet je bezwaar opzij, Miet pak je roze pakje in. We gaan. ‘Mokum here we come.’

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoe je die twee uitersten toch weer door één deur weet te krijgen. Dat wordt een spetterend jubileum.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm... ik weet niet wanneer die PrayGide is maar dat betekent dus dat de dames binnenkort over de Zaanstreek vliegen. Dan zal ik het luchtruim maar eens in de gaten gaan houden want twee roze-geklede vlooien... dat ik dat op mijn leeftijd nog mee mag maken. Maar ik ga niet mee. Dat zou mijn hart niet trekken en bovendien... ik ben ook niet van die club. Ze mogen doen wat ze willen maar ze doen het voor een wat conservatieve vlo wat TE heftig.
    Veel plezier dames. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit had ik natuurlijk al lang gelezen! :)
    Mooi voorproefje op de Gay Pride!

    BeantwoordenVerwijderen